Kunpa nyt ensin saataisiin vaikka junia

Ratojen sähköistystä havitellaan, mutta jospa nyt ensin saataisiin junia.

16.12.2022 6:00

Orivesi-Haapamäki-Seinäjoki ja Haapamäki-Jyväskylä raiteiden sähköistyksen suunnitteluun saatiin eduskunnan valtiovarainvaliokunnalta sadan tonnin ”joululahjaraha”. Se potkaisee alkuun sähköistyshankkeen suunnittelun.

Itse hanke on oletettavasti hyvin pitkissä puissa, sillä koko hankkeen hintalappu on karkeasti arvioiden sata miljoonaa. Sellaista joululahjaa ei tälle seudulle taida hetkeen tulla, mutta jospa sentään pienissä paketeissa vuosien varrella tulisi lisärahoitusta myös toteuttamiseen.

Sitä odotellessa pitäisi päästä kulkemaan nykyisellä radalla. Keuruun ja Tampereen väliä on pitkin kesää ja syksyä kuljettu raiteiden lisäksi kumipyörillä. Eihän bussikyydissä sinänsä mitään vikaa ole, perille pääsee samassa aikataulussa kuin junallakin. Mutta ei se mikään junakyyti ole. Junalipun ostaneet odottavat muun muassa vähän väljempää työskentelytilaa ja jaloittelumahdollisuutta.

Sama tilanne on muuallakin Suomessa. Esimerkiksi Joensuun ja Pieksämäen välillä kulkee perjantai-iltapäivisin kolmekin täpötäyttä bussia yhden kiskobussipätkän ohella. Turvoksissa väkeä on usein myös Tampereen ja Vilppulan välinen juna viikonloppua vasten. Junakalustoa ei ole, vaikka matkustajia olisi.

Nykyinen junakalusto on myös varsin sääherkkää. Talvikelien tullessa junat säännönmukaisesti korvataan busseilla.

Löytyykö kaluston ongelmiin ratkaisuja nopeammin kuin ratojen sähköistyksen toteuttamiseen?

Osion tuoreimmat

Luetuimmat

Mainos