Henkilöjuna Mänttään taisi jäädä haaveeksi

Mitä mahtaa kuulua henkilöjunaliikenteen pilottihankkeelle?

17.1. 6:00

Väylävirasto kielsi rautatieliikenteen tämän vuoden alkupuoliskoksi Mäntän ja Vilppulan välisellä radalla. Kieltohan ei muuttanut mitään, sillä radalla ei mikään eikä kukaan ole liikennöinytkään sen jälkeen kun Metsä Tissue siirsi tavarakuljetukset pois raiteilta.

Kielto tarkoittaa käytännössä sitä, että rataosuuden kunnossapito vähenee, kun ei radalla liikennettä ole. Hieman tämä ennakoi myös sitä, ettei liikennettä myöskään tule.

Mitä mahtaa kuulua henkilöjunaliikenteen pilottihankkeelle, johon Mänttä-Vilppula pääsi mukaan reilut kolme vuotta sitten? Hankevuodet olivat 2019-2022, ja yksi tavoitteista oli ulottaa henkilöjunaliikenne Mäntän taajamaan. Hankkeesta odotettiin ”uutta potkua” alueen elinkeinohankkeisiin, ja sen piti edistää liikennöintiä aina Sassin lentopaikalle asti.

Aiheesta on vallinnut syvä hiljaisuus, eikä hankkeen loppuraporttia ole tiettävästi vielä näkynyt. Villi veikkaus, että siinä ei esitetä henkilöjunaliikenteen alkamista Mäntän ja Vilppulan taajamien välille.

Tampereen ja Haapamäen välillä liikenne on vuoden 2030 loppuun järjestetty valtion ostoliikenteenä. Tällä vuosikymmenellä olisi kyettävä osoittamaan, että tätä ratayhteyttä kannattaa yhä ylläpitää ja kehittää. Orivesi–Haapamäki–Seinäjoki ja Haapamäki–Jyväskylän raiteiden sähköistyksen suunnitteluun saatu 100 000 euroa on edes varvas tähän ovenrakoon.

Osion tuoreimmat

Luetuimmat

Mainos