Läheisen kuolema lamauttaa vahvimmankin ihmisen toimintakykyä. Tuntuu kohtuuttomalta, että tässä tilanteessa ihmisen on kyettävä hoitamaan mitä moninaisempaa paperisotaa. Vainajan asioiden loppuunsaattaminen on Suomessa varsin byrokraattinen ja varoja vaativa prosessi.
Varoja tarvitaan muun muassa hautajaisten järjestämiseen, juoksevien kulujen hoitamiseen ja laskujen maksamiseen, ennen kuin vainajan pesänselvitys on tehty. Kuolinpesän osakkaiden on huolehdittava vainajan talousasioiden loppuunsaattamisesta, eli esimerkiksi irtisanottava vainajan tekemät sopimukset ja niihin liittyvät suoramaksut.
Sopimusten päättämiset ja muutokset vaativat tukun asiakirjoja. Tarvitaan vainajan sukuselvitys ja kuolinpesän osakkaiden todistukset väestötietojärjestelmästä, virkatodistukset. Yksin niiden hankinta on työlästä ja vie aikaa, jos vainaja on eläessään kuulunut eri seurakuntiin.
Tavallisesti kuolinpesän osakkaat tekevät valtakirjan, jonka nojalla esimerkiksi joku osakkaista voi hoitaa kuolinpesän asioita. Mutta sama valtakirja ei suinkaan käy joka paikkaan, vaan pankit, vakuutusyhtiöt ja muutkin yritykset käyttävät omia valtakirjojaan. Kuolinpesän osakkaita, joilta tarvitaan nimet paperiin, voi olla lukuisia eri puolilla Suomea tai maailmaa.
Aika erikoista, että kukaan Suomessa ei ole ottanut asiakseen selvittää tätä monimutkaista menettelytapaa. Tarvittaisiin yhden luukun periaatteella toimiva neuvonta- ja asiointipalvelu kuolleen omaisensa asioita hoitaville.