Pääsiäisen menoliikenne vilkkaimmillaan torstaina: ”Pääsiäisenä on hyvä muistaa, että liikennettä on maanteillä perinteisesti selkeästi enemmän kuin esimerkiksi hiihtolomien aikaan”

Pääsiäisen paluuliikenne on vilkkaimmillaan maanantaina, eli toisena pääsiäispäivänä.

Väsymyksen merkit kannattaa ottaa pääsiäisliikenteessä vakavasti, ja ratin taakse on syytä asettautua vain mieli virkeänä.

Pääsiäisen menoliikenne on pian starttaamassa. Pääsiäisen vilkasliikenteisimpien päivien ennakoidaan olevan perinteiseen tapaansa kiirastorstai 6. huhtikuuta sekä toinen pääsiäispäivä 10. huhtikuuta.

Fintraffic, Traficom, poliisi, Sisäministeriön pelastusosasto, hätäkeskuslaitos ja Liikenneturva muistuttavat ennakoinnin tärkeydestä, jotta pääsiäisliikenne sujuisi turvallisesti. ”Ota autoillessa keli- ja pelivaraa, lepää hyvin ennen ajomatkaa, varusta auto sekä kertaa toiminta onnettomuustilanteiden varalle.”

Menoliikenne on vilkkaimmillaan kiirastorstaina kello 13–19. Liikennettä on runsaasti myös pitkäperjantaina kello 9–14 välisenä aikana, pohjoisessa vielä myöhemminkin. Ajoittaista jonoutumista saattaa esiintyä etenkin pääkaupunkiseudun ulosmenoteillä sekä valtateillä 4 ja 5 aina Jyväskylän ja Mikkelin korkeuksille saakka.

Paluuliikenne alkaa lisääntyä jo sunnuntai-iltapäivän ja -illan aikana, paluuliikennehuipun sijoittuessa maanantaille kello 12 ja 20 välille.

”Pääsiäisenä on hyvä muistaa, että liikennettä on maanteillä perinteisesti selkeästi enemmän kuin esimerkiksi hiihtolomien aikaan, jotka porrastuvat useille viikoille. Liikenteen ajoittaisiin jonoutumisiin onkin syytä varautua etenkin liikenteellisesti vilkkaimpien tuntien aikana”, kertoo Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki.

Rattiin vain hyvin levänneenä - loma alkaa jo matkasta

Turvallinen liikenne tehdään pääsiäisenäkin yhteispelillä. Ennakointi on avainasemassa, jotta liikenne sujuu ongelmitta: Huollettu auto, ajamiseen keskittynyt kuski sekä ennen kaikkea keli- ja liikennetilanteen edellyttämä joustava ja toiset huomioiva ajotapa kantaa pitkälle.

”Lähde matkaan vain hyvin levänneenä ja varaa ajomatkaan runsaasti aikaa, jolloin hermostuminen muihin tienkäyttäjiin maantiellä on epätodennäköisempää ja turhat ja vaaralliset ohitukset jäävät pois. Tarkasta, että tuulilasinpesunestettä on säiliössä riittävästi, rengaspaineet ovat kunnossa ja alla ovat keliin sopivat renkaat. Riittävä turvaväli edellä ajavaan antaa pelivaraa yllättäviin jarrutuksiin, vaikkapa eläimen rynnätessä tielle”, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta summaa.

Myös Liikenneturva alleviivaa kuljettajan vireystilan merkitystä. Väsymyksen merkit kannattaa ottaa pääsiäisliikenteessä vakavasti, ja ratin taakse on syytä asettautua vain mieli virkeänä.

”Väsymystä ei useinkaan oteta riittävän vakavasti. Liikenneturvan kyselyt kertovat, että lähes joka kuudes on ajanut rattiin nukahtamisen partaalla. Jos väsymys iskee kesken matkan, on syytä pysähtyä. Jos matkaa on jatkettava, kannattaa nauttia kuppi kahvia ja nukkua vartin torkut. Parhaiten väsymystä torjutaan nukkumalla riittävästi ennen ajopäiviä. Vireystila pysyy hyvänä, kun aikataulussa on riittävästi tilaa tauoille", Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm neuvoo.

Kertaa toiminta onnettomuuspaikalla

Tiellä liikkujien velvollisuuksiin kuuluu onnettomuustilanteissa muiden auttaminen ja avun hälyttäminen. Onnettomuustilanteissa toimiminen onkin hyvä kerrata aika ajoin, jotta todellisen tilanteen edessä osaamme toimia oikein.

”Jos havaitset liikenneonnettomuuden, pysähdy turvalliseen paikkaan ja kytke ajoneuvoon hätävilkut. Siirry tien reunassa onnettomuuspaikalle ja pyri estämään lisävahingot katkaisemalla onnettomuusautosta virta sekä varoittamalla muuta liikennettä. Muista myös oma turvallisuutesi ja pimeään aikaan tee itsesi näkyväksi esimerkiksi heijastinliivillä. Vie varoituskolmio aina riittävän etäälle onnettomuuspaikasta ja hälytä apua sekä auta loukkaantuneita omien mahdollisuuksiesi mukaan. Jos ammattiapua on jo onnettomuuspaikalla, keskity turvalliseen onnettomuuspaikan ohittamiseen, laske ajonopeutta riittävästi, äläkä kuvaa onnettomuuspaikkaa”, ohjeistaa erityisasiantuntija Tommi Luhtaniemi Sisäministeriön pelastusosastolta.

Hätäkeskuslaitokselta muistutetaan onnettomuuspaikalle pysähtymisen merkityksestä. Kun hätäilmoitus tehdään suoraan onnettomuuspaikalta, välittyy hätäkeskukselle tarkka sijainti ja oikeat tiedot tilanteesta. Näin paikalle voidaan hälyttää tarkoituksenmukaisin apu ja antaa henkeä pelastavia ohjeita.

Lomailijan kannattaa myös ladata ja ottaa käyttöön 112 Suomi -mobiilisovellus puhelimeensa hätä- ja ongelmatilanteiden varalle. Sovelluksen kautta saa yhteyden esimerkiksi Tienkäyttäjän linjalle, jonne ilmoitetaan maanteiltä akuutit ongelmat, joista on vaaraa liikenteelle (esimerkiksi isommat päällystevauriot, tielle noussut tulvavesi, tien sortumat, liukkaus, lumen tukkima tie tai liikenteen estyminen rikkoutuneen ajoneuvon vuoksi).

Lähde: Fintraffic.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luetuimmat

Mainos