STT
Keuruun eteläpuolella maanantaina iltapäivällä maahan syöksyneen Hawk-suihkuharjoituskoneen ohjaajat ehtivät tehdä mayday-hätätilanneilmoituksen ja kertoa havainneensa jonkinlaista tärinää.
Asiasta kertoi Ilmasotakoulun johtaja, eversti Vesa Mäntylä Tikkakoskella maanantai-iltana järjestetyssä tiedotustilaisuudessa. Ilmasotakoulu sijaitsee Tikkakoskella.
Koneessa olivat 25-vuotias lento-oppilas ja noin 30-vuotias ilmataistelun lennonopettaja. He pelastautuivat käyttämällä heittoistuinta, kun kone oli noin 500 metrin korkeudella maasta. He laskeutuivat maahan laskuvarjojen avulla.
Molemmat lentäjät kävelivät ambulanssiin. He ovat Mäntylän mukaan lääketieteellisissä jatkotutkimuksissa.
Lento-oppilaalla oli takanaan noin sadan tunnin lentokokemus Hawkilla. Takaohjaajana toimineella lennonopettajalla oli puolestaan noin 700 tunnin lentokokemus Hawkilla.
Hieman ennen paluuta
Iltapäivällä oli Mäntylän mukaan käynnissä koulutusohjelman mukainen ilmataistelulennon harjoitus, jossa kaksi konetta taistelee toisiaan vastaan.
”Onnettomuus tapahtui lennon loppupuolella eli hyvin lähellä sitä hetkeä, kun olisi pitänyt alkaa paluu kohti Tikkakoskea.”
Kesken ilmataisteluharjoituksen onnettomuuskone irtautui taistelusta, ja radioliikenteen perusteella voi Mäntylän mukaan todeta, että ohjaajat havaitsivat koneessa jonkinlaista tärinää. Mayday-ilmoitus ja ilmoitus tärinästä tehtiin, kun kone oli noin 1,5–2 kilometrin korkeudessa.
Toinen osastoon kuulunut kone jäi seuraamaan tilannetta ja välitti tietoa lentopalveluksen johtoon. Tästä koneesta nähtiin heittoistuinhypyt sekä myöhemmin laskuvarjot maassa.
Mäntylän mukaan koneen ohjattavuus ei ilmeisesti hävinnyt.
Sotilaspoliisin ajoneuvo seisoi tiellä Kolhontien ja Heinäsentien risteyksen läheisyydessä Keuruulla. Hälytys ilmaliikenneonnettomuudesta tuli Keuruun Heinäsentielle maanantaina kello 14.15.
Koneen runko löydetty
Mäntylä kertoi, että alkuiltaan mennessä maanantaina oli löydetty laskuvarjot, heittoistuimet ja koneen runko. ”Hawkissa ei ole mustaa laatikkoa, vain tehtävätallennin. Se on nyt tuhoutuneen rungon seassa jossakin.”
Mäntylän mukaan taetta ei tietenkään ole, että tehtävätallennin olisi säilynyt ehjänä. Se ei nimittäin ole tyypiltään normaali musta laatikko, jossa olisi törmäyksen sietokykyä.
”Eli se on hyvin kevyt versio mustasta laatikosta, jos näin voi sanoa”, Mäntylä lisäsi.
Onnettomuuspaikka on metsäistä ja suomaista maastoa. Lähimpään asutukseen on matkaa noin puoli kilometriä.
Ilmavoimien muut Hawkit pysyvät Mäntylän mukaan maassa, kunnes saadaan varmuus, voidaanko niillä jatkaa lentämistä. Tutkintaryhmä puolestaan ryhtyy tutkimaan onnettomuuspaikkaa.
Onnettomuuden tutkintaryhmän puheenjohtajana toimii insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila Sotilasilmailun viranomaisyksiköstä (SVY).
Poliisi ohjasi liikennettä onnettomuusalueen lähellä maanantaina. Pian koneen putoamisen jälkeen Heinäsentie suljettiin liikenteeltä.
11 kertaa aiemmin
Edellinen onnettomuus Hawkeilla Suomessa tapahtui marraskuussa 2013, kun kaksi Lentosotakoulun suihkuharjoituskonetta osui toisiinsa harjoituslennolla Salamajärven alueella Perhossa taisteluharjoituksen aikana. Toinen ohjaaja pelastui heittoistuimen avulla, mutta toisen koneen ohjaaja sai surmansa.
Ennen Keuruun onnettomuutta Ilmavoimien Hawk-koneille on tapahtunut yhteensä 11 onnettomuutta.
Suomi otti kaksipaikkaiset Hawkit käyttöön vuonna 1980. Vuodesta 2020 alkaen käytössä on ollut 32 konetta. Nykyisin käytössä olevilla modernisoiduilla Hawkeilla on tarkoitus lentää 2030-luvun loppupuolelle asti.