Ali Heikkilä

Jippuna tunnettu laulaja-lauluntekijä Meri-Tuuli Elorinne, 32, kertoo, että on ollut evankelista, eli matkasaarnaaja, neljä vuotta. Hänet siunattiin virallisesti musiikkievankelistaksi Turun Mikaelinseurakuntaan kaksi ja puoli vuotta sitten. Hänen tehtävänsä on julistaa Jeesuksen Kristuksen rakkautta ihmisiä kohtaan.

Vilppulan kirkossa Jippua kuullaan torstaina 9. marraskuuta Ilosanoma -tapahtumassa. Luvassa on perinteinen konsertti, jossa kuullaan lauluja hänen ensimmäiseltä hengelliseltä levyltään, viime vuonna julkaistulta Made in Heavenilta. Lisäksi hän esittää vanhoja, Multialla syntyneen evankelistan ja runoilijan Hilja Aaltosen (1907–2013) tekemiä Veri-lauluja. Ne ovat hengellisiä lauluja, joita hänen on tarkoitus levyttää ensi vuonna.

Viihdealan jättämisen jälkeisen elämän antia Jipulla on myös Rakkauden reunalla -dokumentin musiikin tekeminen. Se on dokumentti inhimillisen kärsimyksen keskellä löytyvästä ilosta, toivosta ja rakkaudesta.

Dokumentissa seurataan Jipun matkaa Romanian köyhiin kyliin jakamaan suomalaisten valmistamia joululahjoja Operaatio Joulun Lapsi -keräyksen kautta. Dokumentti julkaistaan Patmos Lähetyssäätiön verkkosivulla 8. marraskuuta. Jippu kertoo, että viime vuonna tehty matka Romaniaan oli koskettava ja silmät avaava kokemus.

–Kärsimyksen keskellä olevat ihmiset osasivat olla niin kiitollisia niin vähästä. Se avasi kyllä silmät, en koskaan enää tule moittimaan Suomea, meillä todella ovat asiat niin hyvin, varsinkin lasten asiat, kertoo Jippu.

Viihdemaailmassa ja julkisuudessa pitkään elänyt, ensimmäinen single julkaistiin vuonna 2005, evankelistaksi ryhtynyt Jippu sanoo, että paluuta menneeseen ei enää ole. Osa vanhoista faneista kaipaa Jipun vanhoja lauluja, hän ei ole luopunut niiden esittämisestä, koska osassa niitä on paljon vapautuksen ja pelastetuksi tulemisen kaipuuta.

Jippu kertoo, että on ollut uskossa koko ikänsä. On kuitenkin eri asia olla uskovainen, joka elää oman tahtonsa mukaan, kuin uskovainen joka haluaa toteuttaa Jeesuksen tahdon kaikessa. Osalle kuulijoista Jeesuksen tulo mukaan Jipun musiikkiin on ollut kielteistä, osa on rakastanut sitä.

–Jeesus menee minulla nykyään kaiken edelle, niin se vain on, kertoo Jippu.

Uskovaiseksi Jippu on radikaali, mutta suurin osa uskovaisista on suhtautunut häneen hyvin, joukossa on kyllä toki niitäkin jotka eivät. Parhaan vastakaiun musiikkievankelistana Jippu uskoo saavansa niiltä ihmisiltä, jotka uskovat, mutta eivät ole löytäneet omaa seurakuntaansa tai paikkaansa. Särkyneiltä, ahdistuneilta, paljon syntiä tehneiltä, sellaisilta ihmisiltä jotka joutuvat selviämään päivä kerrallaan.

Jippu kertoo olevansa syntiin kykenevä ja esittelevänsä itsensä usein: Jippu, syntinen. Vanhakantaisesti sanottuna hän uskoo perisyntiin, siihen että on yksi langenneitten sukupolvesta.

–Meillä on kyky hyvään ja pahaan, synti on virhe meidän ihmisten luonteessa, sanoo Jippu.

Hän kertoo, että hänen oma isoin syntinsä, jos se voidaan eristää ja määritellä, on ylpeys. Hän kertoo, että hänen täytyy lukea Raamattua, muuten itsekeskeisyys alkaa vallata alaa mielessä. Hän kertoo, että Jeesuksen voi löytää sellainen ihminen, jolla on synnintunto ja joka kaipaa siitä vapahdusta.

–Itse tein elämässä sellaisia valintoja, että aloin tarvitsemaan vapahdusta ja armahdusta, kertoo Jippu.

Jippu on aina sanoittanut omat kappaleensa ja tarkoituksena on tulevaisuudessa kirjoittaa muutakin. Tulevaisuuden haaveena hänellä on kirjoittaa hengellinen runokirja. Elämäkerta tulee ilmestymään, mutta sen aika ei ole vielä.

Jippu

Jippu, Meri-Tuuli Elorinne, 32. Suomalainen laulaja-lauluntekijä. Turun Mikaelinseurakunnan musiikkievankelista.

Tunnetuimpia kappaleita: Kii, Enkelten kaupunki, Kaksi kauneinta, Eva, Nukutaan kielletyllä iholla ja Samuli Edelmannin kanssa: Jos sä tahdot niin. Levyt: Salaisuuksia, joita yksinäiset huutaa unissaan, 2006, Kuka teki minusta tän naisen, 2008, Jippu & Samuli Edelmann, Pimeä onni, 2010, Väärinpäin lentävät linnut, 2012, Rakkauden joulu, 2014 ja Made in Heaven, 2016.

Lähde: Wikipedia.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: